Jumaat, 21 Februari 2014

MANA PILIHAN ANDA?

Adakah anda akan marah, sekiranya seseorang meminta anda menyimpan untuk masa depan anda?, sudah tentu tidak. Malah anda patut berterima kasih kepadanya kerana mengingatkan tentang masa depan anda. Jika anda diminta untuk menyimpan wang, dimana anda akan menyimpan wang tersebut? rumah? atau di bank?. Kebanyakkan orang akan menyimpan wang mereka di bank. Tahukah anda, terdapat satu kaedah simpanan yang lebih baik dari simpan di bank?

Berikut merupakan perbezaan diantara keduannya...

Simpan di Bank A.

Katakan anda ingin menyimpan wang untuk hari persaraan. Anda pun menyimpan 10% tiap-tiap bulan dari pendapatan anda. Sebagai contoh anda simpan RM 200 sebulan. Sehingga ke suatu hari pada tahun ke-10. Apabila anda membuka mata, anda dapati diri anda berada di hospital. Doktor mengatakan bahawa anda telah diserang penyakit jantung ketika bekerja dan anda perlu dibedah segera. Kos pembedahan adalah RM 50,000.00. Mungkin pada waktu tersebut anda terfikirkan wang yang telah anda simpan selama ini. Lalu anda terus ke bank bagi mengeluarkan wang simpanan anda sebanyak RM 24,000.00. Anda masih perlukan wang sebanyak RM 26,000.00 lagi untuk kos pembedahan. Jadi dimanakah anda hendak mendapatkan wang sebanyak itu? Jual rumah? Pinjam sedara-mara? 

Harus di ingat, sekiranya rumah telah dijual. Keluarga anda akan kehilangan tempat teduh.
Sekiranya anda meminjam dari saudara mara, berkemungkinan akan meregangkan hubungan kekeluargaan. Anda mengalami krisis kewangan ketika itu.

Simpan di Bank B

Situasi yang sama, anda telah menyimpan untuk masa depan dengan simpanan RM 200 sebulan. Sehingga tahun ke-10. Anda telah di serang penyakit jantung. Lalu anda ke Bank B bagi mengeluarkan simpanan anda. Anda bertemu dengan pengurus bank tersebut dan memberitahu hasrat anda untuk mengeluarkan wang simpanan bagi membiayai kos rawatan jantung anda. Lalu pengurus bank itu menghulurkan cek bernilai RM 50,000.00 untuk kos rawatan anda dan anda tidak perlu mengeluarkan simpanan anda. Anda terkejut dan gembira, kerana masalah kos rawatan anda telah selesai. Anda mengucapkan terima kasih kepada pengurus bank tersebut lalu beredar. Sebelum anda beredar, pengurus tersebut mengatakan bahawa sekarang anda telah sakit dan tidak mampu lagi menyimpan untuk hari persaraan. Jadi, pihak bank akan tolong menyimpan untuk anda sehingga anda bersara kelak. Pada hari persaraan anda, anda akan menerima wang simpanan tersebut beserta dengan pelaburan (15% dividen setiap tahun). 

Jadi simpanan yang bagaimanakah yang menjadi pilihan anda? simpan di bank A atau bank B?Dan ciri-ciri bank B terdapat pada Takaful.... 

0 ulasan:

Catat Ulasan