Rabu, 5 Mac 2014

3 menjadi 2....

Makanan merupakan salah satu dari perkara terpenting untuk hidup. Tanpa makan dan minum untuk beberapa hari, boleh menyebabkan badan menjadi lemah, sakit dan berkemungkinan boleh membawa maut. Justeru itu, makanan penting bagi meneruskan kelansungan hidup. Makan untuk hidup, dan bukan hidup untuk makan...

Berapa kali anda makan dalam sehari? 2 atau 3?.. Jawapan yang akan diperolehi mungkin pelbagai bergantung kepada keperluan seseorang. Faktor fizikal dan juga jenis pekerjaan turut mempengaruhi keperluan diet harian seseorang. Jika sekali makan, anda perlu membelanjakan sebanyak rm5. Bermakna kalau 3 kali, anda telah belanja rm 15 untuk kos makanan anda dalam sehari. Maka sebulan (4 minggu x 5 hari bekerja x rm 15) anda mungkin akan membelanjakan rm 300.

Bagaimana jika 3 menjadi 2?. Bermakna anda makan 2 kali sehari sahaja. Jadi, anda telah jimat rm 100 sebulan. Persoalannya, adakah anda mampu untuk makan 2 kali sehari supaya isteri dan anak anda mendapat makanan setiap hari sekiranya sesuatu menimpa anda nanti?. Berusaha lah, agar keluarga anda dapat terus hidup dengan selesa walaupun setelah anda tiada.


0 ulasan:

Catat Ulasan