Selasa, 25 Februari 2014

Apa yang anda miliki?

Adakah anda mempunyai sebuah rumah? kalau ya, adakah anda ada menyimpan geran rumah tersebut? atau geran tersebut ada di bank? Siapa yang berhak ke atas rumah tersebut sehingga anda habis menjelaskan gadai janji?



Adakah anda memilik sebuah kereta? kalau ada, di mana geran kereta itu? pada anda atau di kedai kereta? Siapa yang berhak keatas kereta tersebut sehingga anda selesai menjelaskan segala bayaran kereta itu? Anda atau pihak bank? Jika kedua-dua geran tersebut berada pada anda, maka anda tidak perlu risau kerana keduanya telah menjadi milik anda. tetapi jika semua geran anda berada di Bank, bermakna semua harta yang anda miliki bukan milik anda. Apa yang akan berlaku sekiranya sesuatu terjadi pada anda menyebabkan anda tidak mampu lagi untuk membayar pinjaman perumahan dan kereta itu. Kereta anda mungkin akan ditarik dan rumah anda mungkin akan di lelong oleh pihak bank.

Takaful merupakan satu perancangan kewangan di mana anda hanya perlu membayar ansuran yang kecil berbanding dengan ansuran kereta dan rumah anda dan dapat membantu anda menjelaskan ansuran kereta dan rumah anda sekiranya anda telah sakit atau meninggal dunia. Sekiranya anda menjadi peserta Takaful. Anda akan diberi sebuah "geran" (polisi) yang pemiliknya ialah isteri/ suami anda dan anda boleh menyimpan "geran" nya. 

Ini merupakan harta yang paling berharga untuk keluarga anda dan hak miliknya akan dituntut oleh mereka.  



0 ulasan:

Catat Ulasan